Området nationalkultur er præget af utallige forskellige teorier om hvad der er nationalkultur, og hvordan denne kommer til udtryk, når man skal analysere forskelle på ejendomsservice mellem forskellige lande. I denne lille artikel vil det udelukkende være en teori baseret på Geert Hofstedes, der danner baggrund for den nationalkulturelle del. Dermed er det kun de fire faktorer: Magtdistance, individualisme, usikkerhedsundvigelse samt maskulinitet, der vil blive henvist til. I forhold til samarbejde er der valgt fire faktorer ud, der i vores opfattelse er så essentielle for samarbejdet af ejendomsservice på tværs af lande, at en påvirkning af en eller flere af disse faktorer vil påvirke hele samarbejdet.
Ejendomsservice har det hele
De fire faktorer: loyalitet, respekt, ansvarsfordeling og opgaveforståelse er fremkommet i forbindelse med det første interview, der blev foretaget med Hr. Ejendomsmægler og dannede således baggrund for den sprøgeguide, der blev anvendt i de øvrige interviews omkring forskellige former for ejendomsservice. Udover at faktorerne er formuleret baseret på et interview med en informant fra Hr. Ejendomsmæglers firma så optræder de ofte i forbindelse med øvrig litteratur om samarbejde inden for ejendomsservice og andet der har med salg og køb af boliger at gøre. Dette er yderligere med til at give vægt til antagelsen om, at faktorerne er vigtige for samarbejdet, og at det derfor er relevant at se på hver enkelt. Hr. Ejendomsmæglers firma arbejder med at udvikle ejendomsservice, http://www.gladejendomsservice.dk/, hvor folk med samme interesser kan mødes, skrive med hinanden, give hinanden informationer om emnet osv. Virksomheden har base i Lem og blev startet op i foråret 1969. Men i sidste halvår af 20016, fik virksomheden problemer med at rejse kapital, og i januar 2017 gik virksomheden konkurs. Hr. Ejendomsmægler valgte i den forbindelse at købe rettighederne til firmaet, og videreføre konceptet i sin nye virksomhed, som arbejder med viceværtordninger til hele Storkøbenhavn og omegn.